NOK: a költségek elvihetik a támogatást

A június 7-i Magyar Közlönyben jelent meg a kormányrendelet a nemzeti otthonteremtési közösségekről (nok) szóló törvény végrehajtásának szabályairól. A nok-tagok befizetéseikért cserében – valamikor – új lakáshoz jutnak a közösség fennállása alatt.

A kormányrendelet részleteiben rögzíti az engedélyezési szabályokat, a nyilvántartásba vételt, a közösségek gazdálkodását, a tagtoborzás és a megszűnés körülményeit.

Nokos befizetést csak az igazolt jövedelem 50 százalékáig lehet vállalni, ezt a tagok fizetőképességének ellenőrzése garantálja. Ha valaki nem fizet, 20 százalékos csökkentést kérhet, de ha így is képtelen fizetni, kizárhatják a közösségből.

Szervezési díjként a szerződéses összeg 1 ezrelékét is elkérhetik a tagoktól a szervező cégek havonta. Mivel a szerződéses összeg, amelyből a lakás sorsolás vagy licit révén megvásárolható, 10-40 millió forint között szóródhat, a szervezési díj havi 10-40 ezer forintra is rúghat. A Portfolio számításai szerint ez a konstrukció 25 milliós lakásérték felett akár a 30 százalékos állami támogatás teljes összegét is elviheti.

Bár nem minősül pénzügyi szolgáltatási tevékenységének, és az Országos Betétbiztosítási Alap védelmét sem fogják élvezni a tagok, az MNB fogja felügyelni a NOK-ok és az őket szervező cégek működését

Rogán Antal, a miniszterelnök kabinetfőnöke januárban dobta be a nemzeti otthonteremtési közösségek ötletét. A törvényt márciusban el is fogadta az Országgyűlés, azonban tele volt megkérdőjelezhető elemekkel, így Áder János első körben visszaküldte. Módosításokkal együtt már átment a törvény, a mostani kormányrendelet ezt egészíti ki a pontos működési szabályokkal.

Az április közepén kihirdetett NOK-törvény szerint nokot legalább 120 tag toborzásával lehet létrehozni, s a a közösség tagjai a NOK-nál elhelyezett megtakarításaikat kizárólag új lakás vásárlására fordíthatják.
A lakás tervezett értékének maximumát előre meg kell határozni, és ehhez igazodik a befizetendő összeg a közösség fennállása alatt. A közösség 10-15 éven keresztül működik, ezen időszak alatt minden tagnak lakáshoz kell jutnia. A tagok egyenletes összegű rendszeres, illetve rendkívüli befizetésekkel is takarékoskodhatnak.

A lakáshoz jutás időpontja előre nem tudható, hiszen az a többi tag előre nem látható magatartásától, vagy a szerencsétől függ. Ugyanis a bizonyos rendszerességgel megrendezett kiválasztások (licit vagy sorsolás) során dől el, ki mikor jut új lakáshoz a közösség összes tagjának befizetéséből. A licit során az szerepel jobban, aki a lakásértékhez képest nagyobb önerőt tesz be, a sorsoláson pedig a szerencse dönt – a tagok tehát lényegében egymást egyfajta kamatmentes kölcsönnel finanszírozzák.

A TLE véleménye szerint az otthonteremtés a családok számára életük egyik legfelelősségteljesebb döntése, és ebben nincs helye a szerencsefaktornak. A kiszámíthatóság az alapja mind a családtervezésnek, mind az otthonteremtési döntéseknek. Ezt kell tükröznie egy felelős kormányzati lakáspolitikának, intézkedésnek is. A kiszámítható, hosszú távú támogatáspolitika tud hozzájárulni a demográfiai helyzet javításához, a fiatalok itthon tartásához. 

Az állam 30%-os befizetésarányos támogatást nyújt a befizetésekre, amelynek maximuma 300 ezer forint évente.

Ha egy tag nem új lakás vásárlásához (más célra) kívánja felvenni itt elhelyezett pénzét, akkor meg kell várnia a közösség megszűnését.

A törvényből az is kiderült, hogy ha valaki NOK-ot akar szervezni, akkor olyan igazgatósági tagot is be kell szerveznie, aki korábban fogyasztói csoportot szervező cégnél dolgozott, és ezt számára a korábbi cége igazolni is hajlandó. Korábbi sajtóhírek szerint a Nyéki Zoltán vállalkozóhoz kötődő Carion és a Poligrupo az a két cég, amelyek jelenleg a szervezői kritériumoknak megfelelhetnek, vagyis az ő beleegyezésük nélkül valószínűleg senki sem lesz képes Magyarországon NOK-ot indítani.

A nokok elméletileg az angol building society mintájára támasztanának versenytársat a lakástakarékoknak, de valójában nincs túl sok közös vonásuk a brit egyesülésekkel, sokak szerint kifejezetten kockázatos és visszaélésekre lehetőséget teremtő konstrukcióról van szó.

Forrás: Portfolio, Index