Mesepedagógia oldhatja meg a szakemberhiányt?

Mapei

Az építő szakmákról készített mesekönyvet a Mapei Kft. A vállalat reméli, ha korán megismerik a gyerekek az iparág szépségeit, később jobban elismerik és többen választják hivatásul. Ez az első ilyen jellegű kiadvány Magyarországon – hangzott el a vállalat mai sajtótájékoztatóján.

A Mapei Kft. 2017-ben felmérést készített általános iskolás 7. és 8. osztályosok körében, ami rámutatott, hogy a fiatalok alig ismerik az építő szakmák zömét, arról pedig még kevesebb fogalmuk van, hogy mit is takar egy mesterség. Hogyan választanának olyan hivatást a fiatalok, amit nem ismernek? Ez a felismerés adta a mesekönyv ötletét.

A munkaerőhiány megoldásához elengedhetetlen megváltoztatni az építőiparról a társadalomban kialakult képet. Addig nem fogják a gyerekek ezt a hivatást választani, amíg él az előítélet, hogy az megy az építőiparba, aki másnak nem jó.

„Ez a sztereotípia már régen nem igaz. Ma az építőipari szakmunkák kiváló szakmai tudással rendelkező, képzett szakembereket feltételez, európai viszonylatban is egyre inkább versenyképes jövedelmi viszonyok mellett. A mesekönyv célja, hogy megismertesse az építő szakmák szép oldalát az óvodás és kisiskolás korú gyerekekkel. Bízunk benne, hogy ez hosszú távon segít kedvező irányba megváltoztatni az emberek előítéleteit” – mondta Markovich Béla a Mapei Kft. ügyvezetője.

Egy teszt program keretében 2017. decemberében ajándékként átadásra került száz mesekönyv egy óvoda és egy általános iskola első évfolyamos tanulóinak. A gyerekek érdeklődve hallgatták a főhős kisfiú kalandjait, miközben észrevétlenül ismertek meg az építő szakmákat.

A program tapasztalatai nagyon kedvezők voltak, ezért a Mapei Kft. 2018-ban további iskoláknak és óvodáknak ajándékoz a mesekönyvből. Emellett a vállalat partnerei csatlakoztak a kezdeményezéshez és országszerte népszerűsíteni fogják a mesekönyvet. A tervek szerint még idén elkészül a mesekönyv második része online változatban, melyben újabb szakmák kerülnek bemutatásra.

A mesekönyv kapcsolódik a vállalat egy évvel korábban indult programjához, melynek keretében általános iskolákban, pályaválasztás előtt álló fiatalok számára népszerűsítette az építő szakmákat a Mapei Kft. Ennek keretében 2017. október és november folyamán három általános iskolában (Budaörsön, Sóskúton, Solymáron) közel 300 továbbtanulás előtt álló diák számára tartott előadást, melyben bemutatták az építő szakmák szépségeit és perspektíváit.

2017 a rekordnövekedés és a szakemberhiány éve volt

A sajtótájékoztatón a Mapei Kft. ismertette a 2017. évi eredményeit. A vállalat fennállásának legmagasabb árbevételét érte el tavaly. Teljes árbevétele 12,79 milliárd forint lett, 27 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A vállalat az eredményeket a következetes vállalati stratégia mellett az építési piac növekedésének tulajdonítja. Az áfacsökkentés és a kedvező hitelkonstrukciók egyaránt kedvezően befolyásolták az építési kedvet, valamint egyre jobban érezhető volt a CSOK kedvező hatása is.

Szakemberhiány enyhítéséért végzett tevékenysége keretében a Mapei Kft. 7229 fő szakembert képzett 2017-ben. A vállalat által alapított Magyar Építőipari Szakember Közösség tagjainak száma jelenleg 1013 fő.

2018-ban átadásra került a Mesterek Mestere 2017. díj, melyet megosztva Deák Sándor és Szabó József nyertek el. A 2015-ben alapított díj célja elismerni a kiemelkedő színvonalú munkát nyújtó építőipari szakemberek munkáját.

Kedvező kilátások, újra induló export

A vállalat optimizmusa továbbra is töretlen, tíz százalék körüli növekedésre számít 2018-ban. A tervek szerint júliusban – új gyárának megépülése után – újra indulhat az export, melyet tavaly, éppen az ugrásszerűen megnövekedett hazai igények zavartalan kiszolgálása érdekében kellett leállítani.

Markovich Béla szerint az 5 százalékos áfa továbbra is kedvezően befolyásolhatja az építési kedvet, 2018-2019 a lakásépítések időszaka lesz. Ugyanakkor számolni kell a szakemberhiány, a magas építési költségek és az építőanyaghiány kedvezőtlen hatásaival.

Forrás: Mapei Kft / Hrnévügynökség