A lakhatási költségek és a környezetvédelem foglalkoztatja leginkább az európai fiatalokat

Az Eurobarométer legfrissebb ifjúsági felmérésének eredményei szerint az európai fiatalokat leginkább a lakhatási költségek és a környezetvédelem foglalkoztatja, de sokan aggódnak a biztonság miatt is.

Az emelkedő árak és a megélhetési költségek a hétfőn közzétett felmérésben részt vevő 16-30 évesek 40 százalékát aggasztják. A válaszadók egyharmada szerint az EU-nak a következő öt évben a környezetvédelemre és az éghajlatváltozásra kellene összpontosítania a figyelmét, míg 31%-uk szerint a gazdasági helyzetnek és a munkahelyteremtésnek kellene prioritást élveznie.

Tízből majdnem három (29%) szeretné, ha az EU prioritásként kezelné a szociális védelmet, a jólétet és az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférést. Több mint minden ötödik válaszadó az oktatást és a képzést (27%), a lakhatást (23%), valamint az EU védelmét és biztonságát (21%) jelölte meg fontos uniós prioritásként. Az európai védelem különösen fontos a cseh (36%), lengyel (33%) és észt (32%) fiatalok számára.

A 16-30 év közötti válaszadók 42%-a számára a közösségi média a politikai és társadalmi kérdésekkel kapcsolatos információk legfőbb forrása, a második legnépszerűbb forrás a televízió (39%). A televízió előnyben részesítése különösen a 25-30 évesek körében szembetűnő. Ez a korosztály a 16-18 éveseknél nagyobb valószínűséggel használja az online hírplatformokat és a rádiót is. A fiatalabb résztvevők (16-18 évesek) jobban támaszkodnak a közösségi médiára (45%), mint a 25-30 évesek (39%), és jobban bíznak a barátokban, családtagokban vagy kollégákban (29%, szemben a 23%-kal).

A fiatalok jelentős többsége (76%) úgy vélte, hogy korábban már ki volt téve dezinformációnak és álhíreknek.

Kilenc uniós országban a válaszadók több mint fele számolt be arról, hogy „gyakran” vagy „nagyon gyakran” volt kitéve dezinformációnak, a legmagasabb arányban Máltán (59%), Magyarországon (58%), Görögországban (57%), Luxemburgban (55%) és Belgiumban (54%). Ezzel szemben Romániában (19%) a legmagasabb azoknak az aránya, akik úgy gondolják, hogy soha nem voltak még kitéve dezinformációnak és álhíreknek, őket Bulgária (11%) követi. A felmérésben résztvevők 70%-a biztos abban, hogy fel tudja ismerni a dezinformációt.

Háttér

Az Európai Parlament által közzétett ifjúsági felmérést az Ipsos szeptember 25. és 2024. október 3. között végezte mind a 27 uniós tagállamban. Összesen 25 863, 16-30 év közötti fiatal megkérdezése történt számítógépes webes interjúk (CAWI) segítségével, online panelek segítségével. Az eredményeket az egyes uniós országokon belül e korcsoport arányának megfelelően súlyozták.

A közvélemény-kutatás a fiatalok politikai prioritásait, EU-hoz való hozzáállását, információforrásait, dezinformációnak való kitettségét, politikai elkötelezettségét és szavazási magatartását mérte fel online interjúk során.

Az eredmények, beleértve a magyar adatokat is, ide kattintva érhetőek el.

Forrás: Európai Parlament