Lefolytatta a településkép védelméről szóló törvény módosítására benyújtott előterjesztés tárgyalását a múlt héten az Országgyűlés. A javaslat elsődleges céljaként azt jelölték meg, hogy ésszerű keretek közé szorítsák a településképet kedvezőtlenül befolyásoló reklámeszközöket. A Helyi Építési Szabályzatok már csak szeptember végéig használhatók!
Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára elmondta: a törvényi szabályozás éveken keresztül a gazdasági és a fogyasztóvédelmi szempontok mentén rendezte a reklámok tárgykörét, ennek eredménye, hogy a gazdasági érdekek és a reklámpiac átvette a településképi tervezést, az ő igényeik alakították a települések arculatát. Ugyanakkor a településképi törvény elfogadásával ez a helyzet alapvetően megváltozott, mivel a törvény – mondta Csepreghy Nándor – eszközöket adott a települések kezébe a „látványkörnyezet formálásához”, és a helyi önkormányzatokra bízta a reklámokra vonatkozó követelmények meghatározását.
Az államtitkár kifejtette: tekintettel arra, hogy a tárgykör az egészséges környezethez való alkotmányos alapjoggal közvetlen kapcsolatban áll, annak szabályozása nem adható át az önkormányzatok hatáskörébe, így a reklámokra, a reklámhordozókra és a plakátokra vonatkozó szabályozás pontosítása és kiegészítése vált szükségessé.
A törvény nyári hatályba lépése óta a Miniszterelnökség folyamatosan egyeztetett a szakmai és a érdekképviseleti szervezetekkel – mondta Csepreghy. Közölte: a javaslat elsődleges célja a reklámelhelyezés és a településkép-védelem szerteágazó szempontrendszerének összehangolása, a reklámtevékenység és a közösségi érdekek álláspontjának közelítése, valamint a településképet kedvezőtlenül befolyásoló reklámeszközök ésszerű keretek közé szorítása.
A részletszabályokat kormányrendeletben, a helyi specifikációkat pedig az önkormányzatok településképi rendeletében határozzák meg. Rögzíteni javasolják, hogy a településkép fokozott védelme érdekében a közterületről látható reklámhordozó és reklám a település értékeit, építészeti arculatát aránytalanul nem sértheti, mérete és mennyisége településképi szempontok szerint ésszerű kell, hogy legyen.
A javaslat a fokozott védelem alatt álló területeken, például világörökségi, műemlékvédelmi, természetvédelmi és NATURA 2000-es területen tiltja reklámhordozó és bármilyen nemű reklám elhelyezését. Emellett kimondja, hogy a reklámhordozó közterületi és magánterületi elhelyezésére vonatkozó szerződés legfeljebb öt évre köthető, és magánterületi ingatlanon legfeljebb egy reklámhordozó helyezhető el, ha a településképi rendelet eltérően nem rendelkezik – ismertette az államtitkár.
Kiemelt védettséget kapnak a világörökségi helyszínek, a történelmi emlékhelyek, a temetők, a régészeti érdekű területek és a természetvédelmi területek, ugyanakkor a javaslat nem érinti a közutak környezetében elhelyezett reklámokra vonatkozóan, közlekedésbiztonsági céllal meghatározott rendelkezéseket. A javaslat a törvényi és rendeleti szintű szabályok megszegésének szankcionálására külön bírságot intézményesít.
A Magyar Közlöny 191. számában megjelent a Településképi törvény végrehajtására kiadott kormányrendelet. A 400/2016. (XII. 5.) Korm. rendelet tartalmazza az egyes településkép védelmével és a településrendezéssel összefüggő szabályok módosítását. További részletek az Építési Jog oldalán.
Forrás: MTI