Mire lehet elég a korszerűsítési támogatás?

Mától lehet pályázni családi házak energia-megtakarítást eredményező korszerűsítésére, felújítására. Néhány ezer család végre kiléphet a múltból. Mire számíthatnak a többiek?

A TLE véleménye szerint a most megnyíló vissza nem térítendő támogatás fontos forrása a családi házak korszerűsítésének a magyar lakásállomány minőségi megújítása szempontjából, ám messze nem elégséges. A Magyar Energiahatékonysági Intézet (MEHI) háttéranyagában összefoglalja, mit is jelent mindez, és mi lehetne az átfogó megoldás.

A (MEHI) közleményében hangsúlyozza: a majd hárommilliónyi korszerűtlen, energiapazarló magyar lakás korszerűsítésére az Otthon Melege jelenti az egyetlen vissza nem térítendő támogatási forrást. A meghirdetett keretösszeg ugyanakkor mindössze pár ezer ház felújítását teszi lehetővé.

A MEHI szerint új megközelítésre van szükség a hazai lakossági energiahatékonysági támogatásokban, mert így több ház avul el, mint amennyit fel tudunk újítani. Jelenleg ugyanis a kormány több egymástól független támogatási formát működtet, illetve tervez bevezetni a lakossági energiahatékonyság támogatására. Ezek azonban nincsenek összehangolva, és gyakran inkább versenyeznek, ahelyett hogy egymásra épülnének, illetve segítenék egymást.

Mi van – mi várható?

A MEHI háttéranyagában összegyűjtötte azokat a forrásokat, amelyek jelenleg rendelkezésre állnak, illetve amelyre a közeljövőben számíthatnak a családi házukat korszerűsíteni kívánók.

Otthon Melege
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezeli az Otthon Melege Programot, mely lakossági energetikai korszerűsítésekre – beleértve az elavult háztartási gépek cseréjét is – vissza nem térítendő támogatást nyújt a központi költségvetés forrásaiból. Jelenleg ez az egyetlen vissza nem térítendő elven működő program, forrásai azonban korlátozottak. Évi kb. 5-10 milliárd forint jut rá, amelynek csak 2020-ig mintegy 1600 milliárd forintnyi beruházási igényt kellene kielégítenie. Ráadásul a program utófinanszírozású, azaz a támogatás igénybe vételéhez előbb a teljes beruházást be kell fejezni, mely komplex energetikai lakásfelújítás esetén több milliós költséget is jelenthet egy-egy családnak. Így a valóságban főként a jómódú, hitelképes családok részesülnek e forrásból.

A potenciális pályázók számára nehézséget okoz az Otthon Melege Program kapcsán az is, hogy az egyes kiírások tartalma és keretösszege a nagyközönség számára ötletszerűen kerül meghirdetésre: idén családi házak következnek, tavaly a társasházak voltak soron a háztartásigép-csere program mellett, és nem lehet tudni, hogy lesz-e egyáltalán pályázat jövőre.

LTP
A lakáskorszerűsítések – és ezen belül az energiahatékonysági felújítások – államilag is támogatott formája a lakástakarék (LTP). Az előre gondolkodásra, öngondoskodásra való ösztönzés formája, mely 30 százalékos állami támogatással maximum tíz év alatt 720 ezer forint állami támogatást ad a lakásfelújítóknak, vásárlóknak, mely egyben kedvezményes hitellehetőséggel is párosul.
A lakástakarék megtakarítások az Otthon Melege pályázati kiírásai mellé önerőként igénybe vehetők.

MFB „Ingyenhitel”
Őszre várható a korábban már beharangozott lakossági „ingyenhitel” konstrukció indulása, mely a Magyar Fejlesztési Bank szakembereinek gondozásában kerül kidolgozásra uniós forrásból. A tervezett hitelkonstrukció egyelőre ismertté vált kondíciói szerint: 10 százalék önerő mellett lehet kamatmentes kölcsönt felvenni energetikai fejlesztésekre. Legfeljebb 20 év futamidővel családi házak esetén 10 millió forint igényelhető, társasházi lakások esetén 7 millió. A hitel nagy valószínűséggel jelzálog alapú lesz és előzetes hitelminősítéshez kötött. A kerete 115 milliárd forint, mely nagyságrendi ugrást jelent az eddig rendelkezésre álló forrásokhoz képest.

Nem elég a hitel

Az egymástól függetlenül működtetett pályázati konstrukció, lakástakarék és hitelkonstrukció részben lerontja egymás hatását, részben pedig nehezíti a felújítók dolgát. Az LTP jobb feltételeket nyújt, mint az ingyenhitel, de nincsenek benne energetikai elvárások. Az Otthon Melegére várók pedig inkább nem vesznek fel hitelt, amíg reménykedhetnek abban, hogy kapnak támogatást. Ha több forrást is igénybe akar venni az állampolgár, mindegyikre külön kell pályázni – hívja fel a figyelmet a MEHI közleménye.

A vissza nem térítendő támogatású pályázatok ugyan fontosak és szükségesek – még ha a nagyközönség számára előre nem látható célokra, viszonylag rapszodikusan kerülnek meghirdetésre is. Azonban van egy kifejezett hátrányuk: halasztó hatásúak, kitolják a beruházási hajlamot. Sokszor előkészített beruházások kerülnek partvonalra abban a reményben, hogy később lesz rájuk pályázat.

A MEHI több évre visszanyúló lakossági felméréseink alapján állítja, hogy a pusztán hitel jellegű programok – még kamattámogatás mellett is – kevésbé vonzók, nem fognak felújítási hullámot elindítani. Ennek oka az elmúlt években hitelezési piaccal szemben kialakult bizalmatlanság, a jelzáloggal kapcsolatos nehézségek és veszélyek, a magyar családok gyenge hitelképessége, a megtakarítások hiánya.

Energiahatékonysági Alapra van szükség

A fenti problémák megoldása a MEHI szerint a lakossági energiahatékonysági fejlesztési források összehangolása, rendszerben történő, alapszerű kezelése, amelyben a visszatérítendő támogatások, azaz hiteltermékek a vissza nem térítendő támogatásokkal (beleértve minden uniós és hazai költségvetési forrást) kombináltan kerülnek a lakosság irányába „értékesítésre”.

Az Energiahatékonysági Alapnak számos előnye van. Az alap egyes forráselemei változatos módon használhatók fel: vissza nem térítendő vagy visszatérítendő forrásokra, illetve hitelgaranciára. A hitelgaranciával egyszerűbbé válna előfinanszírozás biztosítása vagy a jelzálog kötelezettség enyhítése. A vissza nem térítendő forrásokat pedig lehetne az elvégzett beruházások után a tényleges energiamegtakarítások függvényében bónuszszerűen alkalmazni, a hitelösszeg csökkentésére fordítani. Az alap forrásainak igénybe vételével újszerű lakossági konstrukciók is indíthatók, ilyen pl. a közműszámla-alapú finanszírozás.

Az alap teljes forrásainak és pályázati ütemtervének meghatározásával hosszú távon tervezhetővé válna a hazai épületfelújítási ágazat termelése, és a biztosan előre jelezhető kereslet megteremtheti az építőanyag- és gépipar hazai fejlesztésének előfeltételeit – írja a közlemény.

A MEHI – amellett, hogy fontos előre lépésnek tekinti az Otthon Melege pályázat megjelenését, komoly javulást lát a pályázati kiírás minőségében és bizakodva várja a program folytatását is – elengedhetetlennek tartja az energiahatékonyság ösztönzésére rendelkezésre álló források (legyen szó hazai költségvetési vagy uniós forrásról, hiteltermékről vagy vissza nem térítendő támogatásról) egységes rendszerben történő, összehangolt kezelését. Ez lehet a sikeres lakossági energiahatékonysági finanszírozási programok eszköze, akár társasházakról van szó, akár családi házakról.

A TLE csatlakozik a fenti véleményhez, miszerint elengedhetetlen egy átlátható, hosszú távú felújítási menetrend felállítása, mégpedig egy koherens lakáspolitikai koncepció részeként. Végrehajtásának koordinálásához pedig – véleményünk szerint – mindenképpen szükséges egy kormányzati felelős kijelölése.