Hadat üzen a szakemberhiánynak a Mapei Kft., megrendezi az Első Magyar Országos Építőipari Szakemberek Találkozóját és segítő közösséget alapít – jelentette be Markovich Béla ügyvezető, a vállalat megalakulásának 25. évfordulója alkalmából tartott sajtótájékoztatón, valamint összegezte a negyed évszázados múltat és beszélt a jövőről is.
„25 éve segítjük az építőket és építtetőket a jövő épületeinek megalkotásában. A Mapei Magyarországon máig közel félmillió tonna terméket gyártott, 85 ezer főt képzett, 1200 ügyféllel áll kapcsolatban, mindezzel sok ezer épület létrejöttében vállalt szerepet, miközben 87 milliárd Ft árbevételt termelt” – összegezte a Mapei Kft. 25 évét Markovich Béla.
A vállalat nagyon optimistán tekint a jövőbe. Véleményük szerint 2016 rég nem látott jó éve lehet az ágazatnak, melyet három trend, a CSOK, az „online építőipar” és a szakemberhiány fog befolyásolni.
Az utóbbiban a Mapei olyan szerepet vállal a piacon, amely páratlan az ágazatban, és kiemelkedően támogatja a szakemberek munkáját, teljes mértékben az ő segítségükre fókuszálva.
A Mapei Kft. szerint az építőipari szakmunkások kiöregedése, a szakma megbecsülésének hiánya, a szakemberek tömeges elvándorlása, külföldi munkakeresése, és az utánpótlás hiánya már most is zavart okoz az építőiparban.
A burkolók fele(!) külföld felé kacsingat
A Mapei Kft. 2016 februárjában, 200 burkoló megkérdezésével felmérést végzett. A megkérdezettek fele (53 százalék!) úgy érzi, hogy szakmailag nincs megbecsülve a munkája. Míg 47 százalékuk az anyagi megbecsülést, a szakmunka megfizetését, addig 36 százalékuk az erkölcsi elismerést hiányolja.
A szakember-vállalkozók 65 százalékának nincs elég bevétele és fejlesztésekre nem tud költeni. 58 százalékuk nem képes megadni a családjának, azt, amit szeretne. 40 százalékuk pedig nem tud több munkát elvállalni, mert nem talál megfelelő szakembert.
Minden második (54 százalék!) megkérdezett szakember már gondolkodott külföldi munkavállaláson a magasabb fizetés lehetősége miatt. Úgy gondolják, hogy a külföldön dolgozó szakemberek akár az itthoni bérek háromszorosát is megkeresik.
Nem lehet csak a politikára várni
„Ezeknek a problémáknak a megoldását nem lehet csak a politikusoktól várni. Magunknak is tenni kell, össze kell fognunk, ha változást szeretnénk. Háborút kell indítanunk a szakemberhiány ellen. Segíteni kell a szakembereket és szakember-vállalkozókat, hogy sikeresebbek legyenek. Ehhez pedig a szakmai képzések mellett vállalkozási ismeretekre is szükség van” – mondta Markovich Béla.
Ennek érdekében a Mapei Kft. megszervezi az Első Magyar Országos Építőipari Szakemberek Találkozóját. A júniusban megrendezésre kerülő ezerfősre tervezett esemény célja, hogy fórumot és fejlődési lehetőséget teremtsen a szakemberek számára.
Emellett a rendezvényen megalapításra kerül egy közösség, melynek célja: folyamatos támogatást és előnyöket nyújtani a mesterembereknek korszerű szakmai, – és vállalkozási ismeretekkel, előnyös és közös beszerzésekkel, jogi segítségnyújtással és olyan tanácsokkal, mellyel a vállalási áraikat meg tudják tartani.
15% növekedés, gyárbővítés, szakmai díj a 2016. évi stratégiában
A vállalat éves szinten 15 százalékos növekedést tervez 2016-ra Magyarországon. Az idei tervek között szerepel a sóskúti gyár bővítése. A tervek szerint a nyáron induló 1 milliárd forintos beruházás keretében a vállalat raktára mintegy duplájára bővül, valamint egy új gyártósor is kialakításra kerül.
A Mapei Kft. stratégiájának egyik alappillére a tudásmegosztás program webináriumokkal, azaz számítógépen nézhető, élő online előadásokkal bővül idén. A kezdeményezés célja, hogy megkönnyítse a tudásanyagokhoz való hozzáférést a szakemberek számára. A tervek szerint idén a webináriumok mintegy 1000 szakembert érnek el. A hagyományos fórumokkal együtt így összesen hétezer fő képzése van tervben.
2016-ban is odaítélésre kerül a Mesterek Mestere Díj, melynek célja elismerni a kiemelkedő színvonalú munkát nyújtó építőipari szakemberek munkáját, ezzel is segítve az építőipar kultúrájának és társadalmi megítélésének fejlődését Magyarországon.
Forrás: Trade Magazin