A Tudásépítő tanműhely-sátra Molnár Péter

Világítótorony az építőipari szakképzésben

2024.03.21. Írta:

TLE-interjú - Régóta égető kérdés, hogy hogyan lehet a fiatalokat az építőiparba, az építőipari szakképzésbe vonzani. Ugyancsak kritikus kérdés a szakképzés illesztése a piaci igényekhez. Tóth Áront, a Tudásépítő-Team Ágazati Képzőközpont Nonprofit Zrt. vezérigazgatóját mindezek mellett arról is kérdeztem, hogyan lehet a szakképzésben tanulókat felkészíteni a nem túl távoli jövő építőiparának a követelményeire.

igylakunk.hu: Hogyan, milyen céllal jött létre a Tudásépítő-Team Ágazati Képzőközpont?

Tóth Áron: A Tudásépítő Team-et 2022. januári indulással 2021. decemberében alapította három építőipari nagyvállalat: a KÉSZ Csoport, a Market Építő Zrt és a Bayer Construct Zrt. azzal a céllal, hogy képzőintézmények duális partnereként bekapcsolódjanak a szakképzésbe ezáltal is biztosítva a szakmunkások utánpótlását az iparágban.

Mindhárom vállalat a magyar építőgazdaság meghatározó szereplője, amelyek a szakemberképzés, a gyakorlati tudásátadás érdekében fogtak össze. A szakképzés új rendszere, a duális képzés lehetősége képzőközpontok létrehozásával, a nagyvállalatok szerepvállalása a legmodernebb technikai és technológiai tudásanyag gyakorlati elsajátítását biztosítja a szakképzésben tanuló fiatalok és a felnőttképzést választók számára. A szakember-utánpótlás, az építőszakma vonzóvá tétele, a gyakorlatias képzés hosszú távú és lassan megtérülő befektetés. A három tőkeerős vállalat által finanszírozott nonprofit szervezet létrehozása lényegében társadalmi felelősségvállalás, hiszen nem csak saját érdekből, magának képezi a szakembereket, hanem az egész iparág számára.

Az első évben még virtuálisan működő ágazati képzőközpont bérelt tanműhelyekben indította el a tevékenységét, majd a tulajdonos vállalatok finanszírozásával és szakembereik együttműködésével épült fel a több száz tanuló befogadására alkalmas képzőhely a Market Zrt. BudaPart beruházási területén. Az 52 konténerből álló egységben és két 300 nm-es, négyévszakos ipari sátorban tanműhelyeket és elméleti oktatótermeket magába foglaló központot 2023. év elejétől folyamatosan adtuk át tanulóinknak.  Tanműhelyeink és oktatótermeink teljes felszerelésével, a szakképzéshez szükséges anyagok biztosításával célunk a minőségi oktatás, melyhez kiváló szaktudással rendelkező szakoktatókat vettünk fel.

igylakunk.hu: Hogyan alakul az együttműködés az iskolákkal?

Tóth Áron: Az iskolákkal megfelelőnek látom az együttműködést. Az esetek többségében a Tudásépítő-Team kereste meg partneriskoláinkat, és ahol nyitottak voltak, ott alakult ki együttműködés, hiszen megértették, hogy mindannyiunknak a tanulók érdekeit kell szem előtt tartanunk és az általunk biztosított naprakész tudás átadásával hozzáteszünk a szakmai alapoktatáshoz. Ha elkezdünk együtt dolgozni egy iskolával, idővel egyre jobban működik, mert megismerik, hogy mi milyen elvek szerint tekintünk az oktatásra, mit szeretnénk adni. Mostanra sikerült jó kapcsolatokat kiépíteni a legtöbb partnerrel.

A duális képzés keretein belül három centrum hat iskolájával van élő együttműködésünk. Ezek túlnyomórészt budapesti iskolák, de pl. a váci szakképzési centrum váci és gödöllői iskolájából is fogadunk tanulókat különböző szakmákban.  Tizenkét szakma tanműhelyi oktatására vagyunk felkészültek. A szakmacsoportok megoszlása három iparághoz tartozik: építő szakmák, gépész szakmák, valamint elektronikai és elektrotechnika szakma (most elsősorban villanyszerelés).

Tóth Áron: Egy iskola és egy ágazati képzőközpont más súlypontokkal oktat: az iskola érdeke, hogy a diák átmenjen a vizsgán, nekünk az az érdekünk, hogy a vizsgán való megfelelés mellett ismerje pl. az anyavállalataink által az építési helyszínen használt technológiákat, hiszen mi vagyunk a híd a két pont között. Szerencsére az iskolák is látják, hogy mi nem csak a gyakorlati munkavégzés sikerét, hanem a vizsgára való felkészítést is szeretnénk ugyanolyan komolyan venni.

Fontos, hogy a tanulót ki tudjuk helyezni, és ott egy mentor keze alatt tanulja meg a szakmai alapokat és tegye meg első lépéseit a munka világában. Viszont a kihelyezés nem természetes lépés: azt tudjuk kihelyezni, akit erre érettnek gondolunk. Ebből is látszik, hogy a szakmán kívül sok pedagógiai munkát is végzünk. Mindemellett el szoktam mondani a diákoknak is, hogy mi lehetőségeket adunk a kezükbe, igyekszünk partnerként tekinteni rájuk, ezért nem fegyelmezni, hanem oktatni szeretnénk őket: jobb esetben ezzel élnek és nem visszaélnek

igylakunk.hu: Hogyan sikerül meggyőzni a tanulókat, hogy itt tanuljanak tovább?

Tóth Áron: Mindent megteszünk annak érdekében, hogy minél szélesebb körben ismerjenek bennünket, tevékenységünket. Számos módszert, programot dolgoztunk ki a szakma népszerűsítésére, a tanulók és a szülők megnyerésére. Alkalmazunk direkt megkeresést, amikor a partner iskolák kilencedik osztályaiba elmegyünk osztályfőnöki órára, elmondjuk, mit kínálunk, mire készítenénk fel őket a nálunk töltött idő alatt, mire számíthatnak, a szakoklevél megszerzésével milyen továbblépési, karrierlehetőségeik vannak. Nem maradhat ki a tájékoztatóból a szakképzési munkaszerződésben rögzített bérezés kérdése sem: ez alatt megemlítjük természetesen azt is, hogy mi kicsit nagyobb csomagot adunk, az általánosnál. Ezután elmegyünk egy szülői értekezletre, ahol a szülőket is tájékoztatjuk, hiszen fiatalkorúak révén szülői hozzájárulással tudunk szerződni. Természetesen kitérünk rá, hogy a nálunk töltött idő alatt tanulóink beleláthatnak egy valós építési folyamatba, releváns, piacon hasznos tapasztalatokat gyűjtenek úgy, hogy nem kötjük őket röghöz egyik tulajdonos vállalathoz sem. Persze a nálunk töltött idő lehetőség arra, hogy a három cég egyikében, tagvállalatoknál, partnereiknél kezdjék meg szakmai pályafutásukat, vagy folytassák tanulmányaikat és megszerezzék a második szakmai végzettségüket.

Ez amúgy egy védett első munkatapasztalat: a tanulónak van lehetősége valós munkakörnyezetben megismerni a munkát és ha még nem elég felkészült akkor a tanműhelyi háttér, a védőháló: fejlesztjük, hogy újra megpróbálhassuk kihelyezni.

Továbbá rendszeresen tartunk szakmai napokat iskolai csoportoknak, ágazati alapvizsga után szakmát választóknak, emellett különböző formákban végzünk pályaorientációs tevékenységeket. Általános iskolai hetedikes és nyolcadikos diákok részére kidolgoztunk egy Nyitott Műhely programot, melynek keretében 3-4 órában foglalkoztató feladatokon keresztül mutatjuk be az egyes szakmacsoportokat. Ezen programok érdekessége továbbá, hogy a diákok ki tudnak próbálni egy nehézgépszimulátort, amely külföldön már nem csak a jövő, hanem a jelen is. Egy ilyen géppel felmérhetők akár egy diák motorikus képességei is kisgyerekkorban, ami segíthet majd az építőiparba terelni azokat, akik ebben már korai szakaszban tehetségesnek bizonyulnak.

Anyacégeinknél vannak olyan innovációk, melyek mutatják, hogy egy szakma milyen irányba fejlődik. Ha a szakma jövőképének bemutatását beépítjük már a pályaorientációba, az sokat segíthet a fiatalok pályaválasztásában, hiszen a szakmák átalakulnak, megszűnnek és újak keletkeznek a gépiesítéssel összefüggésben. Mint ahogyan más iparágban, az építőiparban is másfajta tudásanyagot és kompetenciákat igénylő munkavégzés várható már a közeljövőben. Elkerülhetetlen így, hogy a mostani szűrési kritériumok és a későbbiek eltérjenek, ezért izgalmas időszakban vagyunk: a most diákjaival úgy kell dolgoznunk, hogy a jövő kihívásainak is megfeleljenek. A későbbiekben szeretnénk tágabbra nyitni az iparágon belüli átjárhatóság lehetőségeit; az iparágon belüli átjárhatóságot biztosítani, segíteni, ha valaki időközben rájön, hogy mást szeretne tanulni, mint amire jelentkezett.

Meggyőző érv lehet még a hozzánk jelentkezéshez a juttatási csomag: nettó 100 ezer forintot kapnak havonta diákjaink, emellé étkezési hozzájárulást, bár ezeknek feltétele az aktív részvétel. Célunk, hogy a jövőben jutalmazzuk az oktatási előmenetelt is.

igylakunk.hu: A tulajdonos vállalatok azért próbálják megtartani a tanulókat?

Tóth Áron: A tavaly tizedik évfolyamon kezdők az idén tesznek majd vizsgát, így most fog kiderülni, hányan kapnak szakmát, hányan tudnak elhelyezkedni. A vállalati kapcsolattartók már jelezték, hogy van közöttük olyan, akire hosszú távon számítanak, szóval miattuk is reméljük a sikeres vizsgákat. Mivel a gyakorlat során a szakmának már egy-egy olyan részét is láthatják a diákok, ami egy adott cégnek a sajátja, nyilván ezt tudják majd kamatoztatni munkavállalás esetén, szóval win-win helyzet, ha egymásra talál egy vállalat és egy jó tanuló.

Az iskola és a kihelyezés között mi a híd szerepét töltjük be. Ha bejön a tanuló, és mi pár hónap után úgy látjuk, hogy alkalmas rá, akkor megadjuk a lehetőséget, hogy kikerüljön a három cég beruházásaira valamelyik alvállalkozóhoz. A vállalati szakemberek (akikkel mi napi kapcsolatban vagyunk), mentorként is foglalkoznak a tanulókkal, velük tartjuk a kapcsolatot. Mivel felelősségünk, hogy tanulóinkat felkészítsük a külső munkavégzésre és amennyiben az a visszajelzés érkezik, hogy nem megfelelő, akkor visszahívjuk felzárkóztatásra mely után lehet, hogy lesz még egy lehetősége munkahelyi gyakorlatra.

Itt fontos megjegyeznem, hogy a kihelyezett munkán természetesen tanulóink azokkal a feladatokkal foglalkoznak, ami az adott építkezésen szükséges, ezért elképzelhető, hogy egy osztályon belül a különböző helyekre kihelyezett diákoknak más-más tapasztalatai lesznek. A különböző tapasztalatokat a képzés során szakoktatóink egy szintre hozzák, hogy mindenki megkapja ugyanazt a felkészítést, mely segítségével sikeres vizsgát tud tenni.

igylakunk.hu: Többször hallottam vállalkozóktól, hogy az iskolából kikerült fiatallal még hosszabb ideig kellett foglalkozni ahhoz, hogy rá lehessen bízni komolyabb szakmai feladatot, amit önállóan el tud végezni. Aki innen kikerül, rögtön be tud kapcsolódni a munkába?

Tóth Áron: Releváns, azonnal használható tudást adunk tanulóink kezébe. Aki nálunk végez, az nem csak az iskolát végzi el, hanem olyan tudást kaphat, amivel szorgalma esetén sokkal jobb elhelyezkedési lehetőségei lesznek egy jó szakmában.  A hangsúly a szorgalmon, a tanuló hozzáállásán, illetve azon van, hogy tényleg érdekli-e az általa választott szakma. Mi lehetőséget adunk, támogatást, profizmust, és a tanuló döntése, hogy a kínálatból mit vesz ki, mire lesz majd képes.

Tanműhelyi és munkahelyi gyakorlati idő alatt egyaránt igen komoly szakmai munkának és tudásnak köszönhető, hogy a mentorok nagyon sokat hozzá tudnak tenni ahhoz, hogy egy diák felkészüljön a munkavégzésre. Idén egy tizedikes osztályunk mentora a kihelyezés előtt bejött a tanműhelybe felkészíteni a tanulókat arra, mi várja őket kint az építkezésen. Néhány nap alatt a tanműhelyben – a tanár adta elméleti háttérrel – leoktatta nekik a gyakorlati tudás alapjait, majd kivitte őket az építkezésre, hogy egy épület megfelelően előkészített adott szintjét kizárólag ők csinálják meg.  Gondoljunk bele, hogy ez a tanulócsoport tanuló elmondhatja magáról, hogy az adott épület adott szintje az ő kezük munkája… Erre azért kollektíven büszke lehet adott csoport, egy ilyen élmény hosszú távra adhat motivációt a folytatáshoz.

igylakunk.hu: Ez nyilván jó a tanulóknak és a munkáltatóknak is. Ugyanakkor sokszor hallom, hogy a kivitelező vállalkozásoknál nincs kapacitás a tanulókkal foglalkozni. Nehéz együttműködőket találni?

Tóth Áron: Ha egy cég munkavállalói a mi tanulóinkkal foglalkoznak, az a kihelyezés alatt plusz feladatokat is ró rájuk, ezért bízunk abban, hogy tanulóink tudnak tényleges értéket teremteni. Pozitív tapasztalatok mindenesetre vannak, s az ilyenek után könnyebb meggyőzni a vállalatot az együttműködés hasznosságáról.

Keressük az egyedi együttműködéseket, és szeretnénk bemutatni, mennyit profitálhat a cég is a kihelyezésekből.  Itt kapcsolódik össze a piac munkaerőigénye a naprakész, releváns tudás oktatásával, amit majd használni is fognak és megfizetnek. Ugyanakkor nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt sem, hogy az építőipar sajátossága a projekt alapú működés és a folyamatosan változó kivitelezési projekthelyszín. Mindannyiunknak van feladatunk a tanulók és mentoraik összehozásában. Hosszú évek munkája, sok gyakorlás, valós munkakörnyezet eredménye lesz az a szakképzett munkaerő, akit mentorok segítenek szakmájuk elsajátításában.  

Szintén tanulóink érdekeit figyelembe véve indítottuk el tavaly a partnerkapcsolati programunkat, melynek keretében kapcsolatban vagyunk gyártókkal, akik modern technológiák, anyagok, felszerelések ismereteit adják a diákok kezébe. A partner beszállítóknak kölcsönös együttműködést kínálunk. Nem csak fogadjuk az anyagokat, szerszámokat, amelyekkel oktatunk, hanem a partner átadja a hozzá kapcsolódó tudásanyagot, a diák pedig a közös oktatásról kap egy oklevelet, amit később fel tud mutatni. Emellett arra is lehetőség van, hogy ha valami személtető eszközt, vagy fejlesztőjátékot hoznak a cégek, azt a tanulók kezébe tudjuk adni. Ők fejlődnek, bővítik a szakmához kapcsolódó ismereteiket, a cégnek pedig reklám.
Ezeken felül van olyan gépgyártó, aki megígérte, hogy a piaci bevezetés előtt álló gépeket idehozza éles tesztelésre. Egy ilyen akció nem nekünk jó, hiszen a lelkes diákok a gépekkel való ismerkedés közben mindent ki fognak próbálni, így a cégnek hasznos, nem labor körülmények között produkált eredményei is lesznek az adott termékről. Ennyiféleképpen azonban nem sok szereplővel van lehetőség együttműködni, abban bízom, hogy a velünk való együttműködés a beszállítóknak is lehetőségeket rejteget.

igylakunk.hu: Milyen további tervek vannak a képzőközpont fejlesztésére?

Tóth Áron: Második tanévünkben 200 diákkal indultunk év elején, és 300 diákot fogadunk nyár folyamán.  Ezt valamivel még tudjuk növelni, de a fő cél a szakmaportfólió kiegyensúlyozottságának a megteremtése és a piaci igények alapján megjelenő hiányszakmák feltöltése tanulókkal. Továbbá a rövidtávú terveink között szerepel a felnőttképzésben teljes szakmák, szakképesítések, továbbképzések, termékhasználattal kapcsolatos rövid képzések tartása. Hosszú távon a célunk egy olyan tudásközpont létrehozása, ahol az építőiparral kapcsolatos minden szintű oktatásba be tudunk kapcsolódni, legyen szó a középfokú oktatásról, vagy a felsőoktatásról.

Világítótornyot építünk, mely messziről mutatja, hogy az iparág sokszintű tudásanyaga nálunk lesz elérhető.

 Fotók: Molnár Péter

Megjelent: 164 alkalommal Utoljára frissítve: 2024. március 22., péntek 09:25

Blog archivum