Ígylakunk: A Mapei régóta tesz erőfeszítéseket az építőiparban tevékenykedő kontárok ellen. A kutatásaitok szerint az elmúlt évben némileg csökkent a kontárok által okozott kárérték, de még mindig százezreket dobnak ki miattuk az építtetők. Kinek és mit kellene tenni, hogy ez ne így legyen?
Markovich Béla: Sajnos kontárok mindig is voltak és lesznek is. Én azt nevezem kontárnak, aki kapkod, túlvállalja magát, nem jól dolgozik, eltűnik, nem vállal felelősséget, tehát összességében szándékosan kárát okoz. Sokszor nem is olcsóbb, mint a jó szakember, de ad egy ajánlatot, és az átlag megrendelő nem tudja eldönteni, hogy az valóban reális-e.
A kontár két dolog miatt tud érvényesülni: egyrészt kevés a szakember, pláne a jó szakember, másrészt a megrendelő nem tudja, kit érdemes választani, hogyan kell választani, és sokszor nem hajlandó várni a megbízható, jó szakemberre.
Egyrészt természetesen a szakembereket szakmailag és személyiségükben is fejleszteni kell, hogy tudjanak és akarjanak is jót alkotni. A Mapei által létrehozott Szakemberközösségnek is az az egyik legfontosabb célja képzés.
Az állam is leginkább abban tud segíteni, hogy jó szakképzést tart fenn, amihez szükséges a teljes szakképzési rendszer átalakítása, korszerűsítése, a képző intézmények fejlesztése.
A másik nagyon fontos dolog, hogy a megrendelőket is tanítani kell, hogy tudjanak jól szakembert választani. Nem csak az ajánlatot kell megnézni, hanem referenciákat kell kérni, és ez nem csak az épületet jelenti, hanem a korábbi megrendelőt is, akinek dolgozott. El kell menni 3-4 helyre, megnézni a munkáját, megkérdezni a korábbi megrendelőket, hogy hogyan dolgozott nála, mennyire volt megelégedve. Így jóval nagyobb biztonsággal tudnák kiszűrni a kontárt.
Ígylakunk: Hogyan tud az ember utánajárni a referenciáknak?
Markovich Béla: Egy jó szakember büszke a munkájára, és elmondja, hol dolgozott. Ad kontaktot, hogy megkérdezhessük a korábbi megbízókat. Ezt érdemes végigcsinálni, mielőtt megbízunk valakit. Milliókat költünk el egy-egy építkezéskor, felújításkor, csak megéri, hogy rászánjunk erre pár napot és némi utánajárást. Egy ajánlás nem is elég, mert lehet, hogy az egyik helyen egy bizonyos munkát jól megcsinált, vagy az a megrendelő nem volt olyan igényes, és az már máshol nem felel meg.
Kapkodni sem szabad, érdemes a jó mestert kivárni, megéri a türelem, hogy ne ússzon el a pénzünk. A határidős felújítási támogatás például nagyon beszorította az embereket, ezért sokat megbíztak bárkit, aki ráért, mert nem volt idejük hónapokat várni a kevés jó szakemberre. De hiába a támogatás, ha ráköltöm a kontármunkára, aztán duplájába kerül a javítás. Arra már nem kapok újabb 3 milliót. rengeteg pénzt és energiát, idegeskedést lehetne pedig megspórolni.
És még egy lényeges dolog: szerződést kell kötni a munkákra, határidővel, kötbérrel egy részletes, tételes árajánlat ismeretében, nem csak bemondásra. Előre fizetni tilos, az anyagot megveszem én, és ha munka közben derül ki, hogy kóklerrel van dolgom, aki nem javítja ki a hibákat, elküldöm.
Ígylakunk: Konkrétan a Mapei mivel tudja segíteni az építtetőket?
Markovich Béla: Mi a szakemberképzésen túl abban tudunk még segíteni a megrendelőknek, hogy létrehoztunk egy szakemberajánló-rendszert, amelyben bizonyítottan jó mesterek vannak, és arra biztatunk mindenkit, hogy innen válasszanak. Ők nem mind mapeiesek, de jó szakemberek. Ha a megrendelő jól választ, nem fog kontárt megbízni. Én ebben látom a megoldást.
Azt is fontos, hogy a jó szakemberek mutassák meg magukat, mutassák meg, hogy jók: legyen weboldaluk, mutassák be a munkáikat a közösség médiában, csináljanak videókat, amin ők beszélnek, dolgoznak. Ebben mi is próbálunk segíteni nekik, hogy tudjanak jó, rövid videókat készíteni referenciának.
Abban is támogatjuk őket, hogy minél több jó szakember igyekszünk megmutatni, díjazzuk őket. A szakmai szervezeteknek is a kommunikáció az eszközük arra, hogy egyrészt a csapból is az folyjon, hogy hogyan kell jó szakembert választani, másrészt bemutassanak megbízható mestereket.
És visszakanyarodva a képzéshez, a legjobb szakemberekkel elmegyünk iskolákba is – most a covid után megint lehet, és ők elmondják a gyerekeknek, hogy miért jó a munkájuk, mit tudnak alkotni, milyen házat, autót tudnak venni. Vagyis, amit el szeretnének érni, azt el tudják érni a szakmájukban. Ez is nagyon fontos mint kommunikáció.
Ígylakunk: A 2016-ban indult Mapei Szakemberközösségnek mára több mint 5440 tagja van? Mi vonzza ide az építőipari szakembereket?
Markovich Béla: A Szakemberközösség létrehozásának egyik célja az volt, hogy a tagok olcsóbban juthassanak hozz a munkájukhoz szükséges eszközökhöz, szolgáltatásokhoz. A másik cél az volt, hogy a szakmai és egyéb (értékesítési, kommunikációs, vezetői stb.) képzések által több munkájuk, megbízásuk legyen. Ezt segíti az ajánlórendszer is, hiszen a jó szakembereknek viszi a hírét.
Folyamatosan vannak képzéseink a felnőtt szakembereknek, de emellett szeretnénk részt venni az alap szakképzésben is. Létrehozunk egy képzési központot itt Budaörsön, ahol zajlik majd a felnőttképzés, továbbképzések a közösségi tagoknak, valamint gyakorlati képzőhelyként szolgálhat majd a duális képzésben.
Ezen kívül folyamatosan hozunk be új szolgáltatásokat is a közösségbe. Ennek a lényege, hogy ezeket a tagok olcsóbban kapják meg, mint máshol.
Tervezünk regionális találkozókat a közösségben lévő szakembereknek, ahol beszélgethetünk, nézőpontot cserélhetünk, kevésbé szakmai, inkább kapcsolatépítési céllal.
Ígylakunk: Minden évben végeztek kutatást valamilyen izgalmas témában. Idén mit terveztek?
Markovich Béla: Idén év elején már volt egy körkérdésünk, amellyel felmértük, milyen problémákkal küzdenek az építőipari vállalkozók, hogy látják az ágazat helyzetét, a saját helyzetüket, terveznek-e áremelést.
Lesz megint kóklerekkel kapcsolatos kutatásuk, illetve felmérjük ismét az Építőipari Bizalmi Index állását. Ezt mi hoztuk létre, és azt mutatja, hogy az építkezők mennyire bíznak meg az építőipari szakemberekben. Azt is megmutatja az index, hogy a kommunikációs munka, amit mi és mások is végeznek pl. az építőipar népszerűsítéséért, az mennyire változtatja meg egyrészt a szakemberek hozzáállását, másrészt hogyan alakítja az építkezők véleményét, bizalmát.
Ígylakunk: Az építtetők bizalmához nagyban hozzájárulnak a jó termékek is. A Mapei milyen innovációkon dolgozik most, és mennyire van ezekre fizetőképes kereslet mostanában?
Markovich Béla: Ha a megrendelő tudja, hogy mit kap a pénzéért, akkor – ha van rá annyi pénze – kifizeti. Mert mindenki jót akar magának építeni. Mi mindig azt mondjuk, hogy a legjobb megoldás az, amit nem kell újra megcsinálni, ami elsőre végleges. Ehhez jó termék kell és jó szakember. Ha a megrendelők tudják, hogy egy jó termékkel milyen előnyöket kapnak, akkor el tudják fogadni a magasabb árat.
Azt tanácsolom, hogy ha valakinek most nincs elég pénze a jó termékre, inkább várjon, amíg lesz. Nem érdemes kompromisszumot kötni egy rosszabb, kevésbé biztonságos, nem tartós megoldással. Sajnos a legtöbben automatikusan az olcsóbbat választják, pedig lehet, hogy hosszú távon az fog többe kerülni. A jót mindig drágábban kaphatjuk meg, de ha jól is van beépítve, biztos, hogy anyagilag is jobban járunk vele.
Mi mindig olyan termékek fejlesztésére törekszünk, amelyek megkönnyítik a szakemberek dolgát, egyszerűsítik a kivitelezést, és a megrendelőnek is megfelelő megoldást nyújtson, úgy, hogy az ára is elfogadható. Fontos, hogy a fenntarthatóságot és a környezeti szempontokat figyelembe véve fejlesszünk. Az innovatív termék nekem azt jelenti, hogy olyan alapanyagokat használok, ami a legkevesebb kárt okozza a környezetnek, ami a legtovább tudja a megfelelő minőséget produkálni, a gyártó üzem a legkevesebb energiát használja fel, abból is minél több megújulót, és olyan terméket gyártani, ami támogatja a hosszú élettartamot. Valójában az a fenntartható, ami tartós – és az a tartós, amit egyszer kell csak felhasználni, ha jól is építik be.