A kis- és mikrovállalkozók jóval kievesebb erőforrással rendelkeznek a duális képzésben való hatékony részvételhez. A szétaprózottság megmutatkozik egy másik tipikus helyzetben is: az országban több mint 150 iskolában oktatják a 12 építőipari szakmát. Ehelyett bázisiskolákra, képzőközpontokra lenne szükség, ahol központosíthatnák a legjobb oktatókat és kialakíthatnák a legmodernebb oktatási feltételeket - hangsúlyozta az elnökasszony.
Utalt arra is, hogy a jelenlegi szabályozás lehetőséget adna a külföldön, például Németországban bevált triális képzési rendszerre, és ezt lenne jó itthon is meghonosítani. Ennek keretében a tanulók idejét megosztanák: az egyharmad rész elméleti oktatás - az iskolában-, kétharmad rész szakmai oktatás - a képzőközpontban és a piaci vállalatoknál - között.
Hangsúlyozta, hogy bár fontos figyelembe venni a kisvállalkozások lehetőségeit, kiemelt szerepük van a nagy építőipari cégeknek. Elsősorban az utóbbiaknál van az új tudás, a modern technológia, ezért nekik kell élen járni a jó példák megvalósításával, és integrátorként bekapcsolni a képzési folyamatba a hozzájuk csatlakozó kisebb vállalkozásokat.
Mint mondta, mindenki tisztában van az építőipar jelenlegi nehéz helyzetével, de éppen a megrendelések visszaesésével felszabaduló időt lehetne a kapacitásfejlesztésre fordítani. Persze a vállalkozások erőforrásai is apadnak, ezért most van igazán szükség az ezt támogató forrásokra.
Az ÉVOSZ és a Tempus 25 éve
A fenti konferencia apropóját az adta, hogy az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) 25 éve működik együtt a Tempus Közalapítvánnyal. Ennek során az európai uniós finanszírozású Leonardo és Erasmus programok keretében szakoktatók, fiatal szakemberek és végzős szakmunkás tanulók vehettek részt elsősorban németországi és franciaországi továbbképzéseken, szakképzésben, szakmai gyakorlaton, csereprogramban, tanulmányutakon.
Az ÉVOSZ az elmúlt 25 évben összesen 65 mobilitási pályázatot valósított meg, szakmai gyakorlaton 822, tanulmányúton 135 fővettek részt az oktatók. Franciaországban 135, Németországban 35 fiatal tanulhatott elsősorban ács, kőműves, szárazépítő, burkoló, útépítő, betonszerkezet-építő szakmákban, valamint energiahatékony építési megoldások témában - ismertette Pete Zoltán, az ÉVOSZ ügyvezető igazgató helyettese.
A tanulmányutak hasznosságát emelte ki Naderi Zsuzsanna, az Edupark Nonprofit Kft. ügyvezetője. Mint mondta, a szakképzés mellett az emberformálásnak is óriási jelentősége van a fiatalokkal való munkában. A szemlélet mellet konkrét oktatási eszközöket - tanulói mappa, értékelőlapok -, valamint jó gyakorlatokat - junior oktatók rendszere, bizalomépítési technikák - is hazahoztak Franciaországból, amelyeket azóta sikerrel alkalmaznak kecskeméti és szegedi képzőközpontjaikban.