MKpaertners

A földhivatali ügyintézés lassúsága hátráltatja a budapesti lakóingatlan-fejlesztéseket

2020.04.09. Írta:

A lakóházprojektek átadásához és új projektek indításához is fontos lenne, hogy a hivatali, hatósági, banki ügyintézés és a közművállalatok szolgáltatásai megfelelő határidővel működjenek. A lakásfejlesztők tapasztalatai szerint vannak fennakadások.

Korábban foglalkoztunk már azzal a problémával, milyen nehéz helyzetbe hozhatja a társasházak építőit, ha fennakadások vannak a hivatali ügyintézésben, helyszíni szemlézésben, igazolások, használatbavételi engedélyek kiadásában.

Több ingatlanfejlesztő beszámolt a hivatali folyamatok lassulásáról, a hatóságok elérhetetlenségéről. „A hivatali ügyintézés nagyon változó. A földhivatalok (különösen a budapestiek) már az elmúlt évben 5-6 hónapos késedelemben voltak, ami tovább romolhat. A Katasztrófavédelem munkatársait elvezényelték a létfontosságú vállalatokhoz, illetve nem mehetnek ki helyszíni ellenőrzésre, így a használatbavételi eljárások is bizonytalanná váltak” – mondta el kérdésünkre Kiss Gábor, a Metrodom ügyvezető igazgatója.

Más társasházépítő arról beszélt, hogy esetében a társasházi alaprajzok földhivatal általi záradékolása – ami előfeltétele a társasházi alapító okiratnak –250 napig tartott a törvény adta 60 nap helyett. Mint mondja, a bankok akkor akarják a vevőket finanszírozni, ha megalapításra került a társasház, bejegyzésre kerülnek az albetétek, amit meg lehet terhelni. Neki várhatóan egy évig fog tartani az általa épített társasház lakásait albetétesíteni. Elmondása szerint 2017-ben ugyanez még 2-3 hónapot vett igénybe. A használatbavételi engedély, majd a társasházi albetétek földhivatali bejegyzése fontos a vevők finanszírozásához, ezért az ügyintézés lassulása a fejlesztéseket is lassítja.

A koronavírus-fertőzés miatt kialakult veszélyhelyzetre tekintettel a Budapest Fővárosi Kormányhivatal Földhivatali Főosztálya módosította az ügyfélszolgálati ügyintézés lehetőségeit. Mivel az ügyintézés során személyes kontaktus nem lehetséges, az ügyintézést csak elektronikusan, postai úton, illetve a bejáratnál kihelyezett iratdoboz igénybevételével lehet megoldani. A honlapon olvasható információ szerint az érdemi ügyintézés, a kérelmek elbírálása folyamatosan megtörténik.

Ahhoz, hogy az építőipar minél kisebb károkat szenvedjen, lényeges hogy a lakásépítések, illetve a lakások átadása ne húzódjon el túlságosan. Ehhez pedig elengedhetetlen a hivatali, hatósági ügyintézés (kormányhivatalok, földhivatalok, szakhatóságok) működésének a biztosítása. Ugyanilyen fontos, hogy a közművállalatok is folytassák a beruházásokhoz szükséges megrendelt fejlesztéseket, a mérőóra-felszereléseket, adminisztrációt.

Megjelent: 1331 alkalommal Utoljára frissítve: 2020. április 09., csütörtök 13:25

Blog archivum